Rakentaminen
on eteenpäin menon merkki. Se säätelee taloutta ja alueiden
kehittymistä. Kansallisvarallisuudestamme lähes 600 miljardia euroa on
kiinni rakennuksissa, infrarakenteissa ja rakennetuissa maa-alueissa.
Investointilama,
missä Suomi vielä muutama vuosi sitten junnasi, on
kerrannaisvaikutuksiltaan todella negatiivinen. Onneksi parin viime
vuoden aikana investoinnit ovat lähteneet kautta Suomen vauhtiin.
Se
tarkoittaa paranevaa työllisyyttä, sillä miljoonan euron investointi
rakentamiseen merkitsee 15 henkilötyövuotta ja miljardin euron
suururakka tarjoaa työtä 15000 henkilölle vuoden ajaksi. Yhteiskunta
kiittää, sillä verojen ja veroluonteisten maksujen osuus rakentamisesta
on yli 40 prosenttia. Järkevästi ajatellen, valtion ja kuntien pitäisi
vivuttaa talous- ja työllisyyskehitystä pääsääntöisesti silloin, kun
yksityinen sektori on lamassa.
Itseäni
häiritsee se helppoheikkimäisyys, jolla Tallinnan tunnelista ja
Jäämeren radasta puhutaan ikään kuin ne olisivat oikeasti lähiaikoina
toteutumassa. Tavoitteiden täytyy tietenkin olla korkealla, mutta näissä
tapauksissa keisarilla ei ole vaatteita. Suuret odotukset tuottavat
aina suuria pettymyksiä. Ei noita hankkeita mikään taho rahoita, ellei
joku takaa rahalle takaisinmaksua tietyllä korolla.
Se
joku ei voi olla valtio, sillä muitakin tärkeitä investointikohteita
löytyy niin mittava määrä eri hallinnonaloilla, että vastuullinen
valtiovarainministeriö ei lähde näyttämään vihreää valoa.
Raideliikenteeseen kannattaa kylläkin satsata, sillä sen osuus
henkilöliikenteestä on vain viisi prosenttia. Luku voidaan helposti
tuplata, kunhan vain lippujen hinnat pysyvät kohtuullisena ja
matkustusnopeus paranee oleellisesti.
Itäisen
Suomen saavutettavuus junaliikenteessä ei vastaa tämän päivän
vaatimuksia. Sitä voisi merkittävästi parantaa uudella
ratainvestoinnilla, joka lyhentäisi matka-aikaa Helsinkiin tunnilla,
vieläpä Helsinki-Vantaa lentokentän kautta. Tämä ratkaisu on Helsinki –
Lentokenttä – Koskenkylä – Kouvola oikorata osana Scandinavian – Mediterranean ydinverkkokäytävää. Ei ole halpa ratkaisu, mutta kääntäisi saavutettavuuden kertaheitolla uudelle tasolle.
Oikorata
mahdollistaa myös EU-rahoituksen saamisen niin suunnitteluun kuin
toteuttamiseen. Tämä pitkän tähtäimen hanke nopeuttaa samalla Helsingin
ja Pietarin välistä yhteyttä ja tuo itäisen Suomen eteläiset osat jopa
osaksi Helsingin työssäkäyntialuetta. Itäinen Suomi tarjoaa osaajille
paljon arjen luksusta vesistöineen, kunhan vaan ei jäädä
saavutettavuudessa jälkeen.
Pitkään
jumissa ollut Virranpuiston rakentaminen näyttää nyt Iisalmessa
lähtevän käyntiin. Se on kauan odotettu ilouutinen, monessa mielessä.
Harvassa kaupungissa muuten pääsee suoraan keskustasta hiihtämään
erinomaisesti hoidetuille laduille! On mentävä hieman kauemmaksi, että
oivaltaa omat vahvuudet.