Maailmalla
korkeiden rakennusten rakentaminen on jo pitkään ollut megatrendi. On
pakko rakentaa ylöspäin kun maasta on pula ja ihmisiä muuttaa koko ajan
lisää kaupunkeihin.
Tiheä
uudisrakentaminen varmistaa myös Suomen kaltaisessa maassa riittävän
asiakasmäärän palveluille, säästää vihreää ympäristöä, luo paremmat
edellytykset joukkoliikenteelle ja on oikein toteutettuna
energiatehokas.
Olikin
iloinen yllätys, että pääsääntöisesti Tallinnan tunnelia ja miljardin
euron arvoista Helsinki-Vantaan lentoaseman kaukoliikennerataa lobbaava
Helsingin Sanomat nosti näyttävästi esille sekä Kuopion että Joensuun
korkean rakentamisen projektit. Kuopiossa korkea rakentaminen liittyy
suoraan vanhan ratapihan uudistamiseen ja Joensuussa välillisesti.
Näille
molemmille ratapihahankkeille haetaan koko ajan valtion rahoitusta. Yli
100 miljoonan euron kokonaispaketille ei niin vain löydy ratkaisua,
vaikka tahtoa kuinka olisi. Pienet rahoitusongelmat pystytään kyllä
hyvällä yhteistyöllä ratkaisemaan, mutta esimerkiksi pullonkaulana
olevan Kuhasalontien maantiesillan muutos Joensuussa vaatii suuruutensa
takia eduskunnan päätöksen. Siinä on meille kansanedustajille yhteinen
haaste!
Vaikka
perustienpidossa on pahoja ongelmia, on meidän tiedostettava, että
suuret valtakunnalliset liikennehankkeet säätelevät voimallisella
tavalla tulevaa asuntopolitiikkaa. Eikä pelkästään sitä, vaan myös
talouden ja työllisyyden painopisteen siirtymistä.
Itä-Suomi
on vuosikymmenten saatossa jäänyt kaikilla mittareilla isojen
liikennehankkeiden rahoituksessa muista alueista jälkeen. Ehkä emme ole
osanneet ajatella riittävän isosti. Mene ja tiedä, mutta siihen on
saatava parannus.
Itäisen
Suomen saavutettavuus junaliikenteessä ei vastaa tämän päivän
vaatimuksia. Kuopio ja Joensuu on mahdollista saada yhdellä ratkaisulla
kolmen tunnin junamatkan päähän Helsingistä. Tämä ratkaisu on Helsinki –
Lentokenttä – Koskenkylä – Kouvola oikorata osana Scandinavian –
Mediterranean ydinverkkokäytävää.
Oikorata
mahdollistanee myös EU-rahoituksen saamisen niin suunnitteluun kuin
toteuttamiseen. Tämä pitkän tähtäimen hanke nopeuttaa samalla Helsingin
ja Pietarin välistä yhteyttä ja tuo itäisen Suomen eteläiset osat jopa
osaksi Helsingin työssäkäyntialuetta. Itäinen Suomi tarjoaa osaajille
paljon arjen luksusta vesistöineen, kunhan vaan ei jäädä
saavutettavuudessa jälkeen.